Ideea acestui articol a plecat de la o discuție recentă pe care am avut-o la o întâlnire de afaceri. Stiu ca este plin internetul de sfaturi despre cum sa devii antreprenor și încă unul de succes, dar puțini dintre cei care dau sfaturi mai au și o afacere în spate care să le confere experiența de ″sfătuitor″. Și iată că vin eu și spun, contrar curentului general (aici știu că vor fi multe opinii împotrivă), că antreprenoriatul nu este pentru toată lumea.
De ce? Simplu! La fel ca în orice altă meserie, trebuie să ai talent pentru a face o afacere să meargă. Trebuie să ai acel simț social și financiar care te ajută să ieși din impas, care te ajută să fii diferit și să găsești soluții pe care alții nu le văd. Așa cum nu oricine este făcut să fie profesor bun, medic, inginer, instalator sau bucătar, așa mulți oameni nu sunt făcuți să fie antreprenori. Haideți să vedem de ce și să fim realiști înainte de a judeca și de a blama anumite păreri, pentru că la asta suntem buni cu toții.
În primul rând antreprenoriatul înseamnă un grad ridicat de risc, ceea ce mulți nu sunt dispuși să își asume. Toate cursurile de antreprenoriat au ca temă centrala ideea de ″ce bine e să fii antreprenor că nu vei mai avea șefi sau program și ai să ai angajați cărora să le dai ordine″, însă foarte puține programe pun accentul pe riscurile ce trebuie luate în considerare, incertitudinea economică și gestionarea situațiilor de criză. Eu, personal, atunci când am predat cursuri de antreprenoriat am scos în evidență întotdeauna situațiile negative cu care te poți confrunta în activitate deoarece este dureros să vezi cum unii oameni pleacă la drum entuziaști, dar total nepregătiți mental și emoțional pentru ceea ce înseamnă administrarea unei afaceri și eșuează rapid după deschiderea ei.
Este necesar să ținem cont de faptul că noi nu avem încă o cultură antreprenorială. Spre deosebire de țările vestice și de SUA unde antreprenoriatul este dezvoltat și se perpetuează din generație în generație, noi abia suntem la prima generație de antreprenori, ceea ce reprezintă un timp insuficient pentru sedimentarea unor abilități și comportamente la nivel subconștient. Ce înseamnă asta? Faptul că preferăm siguranța și stabilitatea în locul riscurilor, ne face rezistenți la schimbare care este de fapt esența economiei de piață. Adaptabilitea este principala calitate a unui antreprenor, iar o persoană care trăiește asteptând salariul și ″să i se dea″ nu va deveni niciodată un competitor pe piața liberă.
Inițiativa este principalul ingredient al unei afaceri reușite, iar dacă stai să dai cu pietre în toți câinii care latră la tine nu mai ajungi niciodată la destinație. Cine ține cont de părerile tuturor și cine pune la inimă toate recenziile și comentariile negative, nu va putea merge mai departe, iar pentru a evita aceste aspecte sunt necesare campanii de publicitate periodice care să aducă în atenția publicului larg ceea ce poate oferi firma. Trebuie să știți că nici o firmă nu va avea toți clienții mulțumiți și dacă acesta este scopul principal, atunci eșecul este sigur din start. Dacă sunt în jur de 80% clienți mulțumiți atunci putem spune că am reușit în ce ne-am propus.
Atunci când deschidem o afacere trebuie să știm exact cine are putere de decizie. La o primă vedere poate fi totul foarte clar, iar unii să gândească ″bineînțeles că eu voi avea puterea de decizie!!!″, dar oare întotdeauna este așa? Problema se pune din două puncte de vedere și anume: primul – atunci când ne asociem cu altcineva pentru a deschide afacerea, iar al doilea – o deschidem singuri, insă avem familie, copii etc care depind de noi. Fiecare situație necesită o abordare detaliată și separată pe care o voi avea în vedere pentru viitoarele articole, dar acum vreau să spun că în nici unul dintre aceste cazuri nu vom avea putere deplină de decizie. Faptul că trebuie să ținem cont de dorințele, necesitățile și constrângerile din jurul nostru, ne poate împiedica să luăm cele mai bune decizii sau chiar să luam deciziile pe care le dorim și pe care ni le-am asuma în totalitate. De ce? Păi hai să vedem … dacă ai un asociat care nu este de acord sau nu înțelege necesitatea unei anumite investiții, vei putea să o realizezi fără acordul lui? Poate că da, poate că nu, dar cu siguranță încrederea între parteneri și energia de a avea un scop comun va fi în scădere. La fel se întâmplă și când ai o familie care depinde de tine … undeva în spate, adânc înrădăcinată în mintea ta stă veșnica întrebare ″Dar dacă eșuez? Ce fac cei care depind de mine?″ și atunci iei decizii mai prudente, nu investești toți banii (deși poate uneori ar trebui), nu te avânți în inițiative riscante etc.
Mediul online poate aduce prosperitatea afacerii, dar o poate și zdruncina dacă imaginea nu este gestionată bine. Știm cu toții că știrile negative se propagă mult mai repede decât cele pozitive, iar o părere a unui nemulțumit îi poate face să se răzgândească pe alți 10 potențiali clienți. Asta nu înseamnă că nu trebuie să mai facem nimic de teama nemulțumirilor, dar este necesar să avem în vedere și ce face concurența și să nu adoptăm politica struțului pe motiv că noi suntem cei mai buni și nimic nu ne poate destabiliza. Din orice situație avem de invățat, iar dacă anumite opinii sunt impotriva noastră trebuie să vedem dacă nu cumva există și un sâmbure de adevăr.
În tot cazul, dacă dorim să devenim antreprenori sfatul meu este să ne orientăm către domeniul la care ne pricepem și către ceea ce ne place să facem deoarece pe termen lung nu merg lucrurile forțate. În primul rând trebuie să știi ce să le ceri angajaților, iar dacă ei se pricep mai bine decât tine la domeniul afacerii, nu va fi niciodată un respect real între voi. La un moment dat se resimte plictiseala, oboseala, lipsa de pasiune, însă dacă faci ce-ți place nu vei simți niciodată presiunea care există în mai toate domeniile zilelor noastre. Pentru cei care sunt la inceput de drum sfatul meu ar fi să invețe de la cei care chiar au făcut bani din asta, nu de la cei care vorbesc doar din cărți. Iar pentru cei care au deja afaceri stabile, sfatul ar fi să se concentreze spre mediul online pentru că acolo este viitorul.
Bune observațiile!
Mi-a plăcut articolul, m-am regăsit .Începutul activitătii firmei mle din anul 1994. Am rezistat de atunci.
Felicitari stimata doamna!
Excelenta abordare ! Realism si originalitate in prezentare.