M-am gândit mult până să scriu acest articol în primul rând pentru că internetul este suprasaturat de știri negative, dar și de păreri în ceea ce privește mult așteptatele măsuri guvernamentale care, până în prezent, încă nu au o finalitate foarte clară și explicită. Fiecare firmă va folosi certificatul de urgență în funcție de starea sa și de eligibilitate, iar aici intră iarăși niște discuții ample. In loc să știm exact pe ce ne bazăm, ne vom trezi în situația de a alerga cu certificatul în mână pe la AJOFM, bănci și furnizorii de utilități cerând amânarea plății unor datorii. Deci să fie foarte clar, această sarcină intră în atribuția antreprenorului … care oricum nu mai are nici o activitate, nu? Că doar în perioada asta nu merge mai nimic și stăm cu toții acasă …
Totuși, antreprenorii, dacă vor să mai aibă o șansă și după criză, ar trebui să-și păstreze mintea limpede (cât se poate de limpede!), să nu mai urmărească previziunile sumbre ale televiziunilor și să vadă cum pot reinventa afacerile pe timp de criză. Zilele acestea am văzut o mulțime de speakeri motivaționali și antreprenoriali care vin cu oferte gratuite de webinarii și soluții miraculoase sau discuții pe grupurile antreprenoriale în care se dau păreri peste păreri. Atenție, dragii mei! Nu există nici o soluție miraculoasă, totul depinde de capacitatea individuală. Nu vreau să vă dezamăgesc însă vor fi mulți care vor da faliment dacă această situație durează mai mult de luna aprilie, însă vor fi și afaceri care vor avea nișe noi începând din vară. Totul depinde de reacția antreprenorului în aceste momente și de banii pe care îi are puși deoparte.
Acum se vorbește tot mai mult de solidaritate, dar să nu uităm că societățile comerciale sunt constituite de facto pentru a face profit! Nu sunt ONG-uri. Ele pot dona o parte din surplusul lor, dacă îl au, însă în cazul în care nu există resurse mai mari, este recomandat ca fiecare să-și raționalizeze puțin banii. In cazul în care plătim tot și consumăm ca și până acum, nu vom mai avea bani pentru a reveni cu forțe proaspete atunci când se vor ridica interdicțiile și va fi din nou cerere pentru bunurile și serviciile noastre.
Multă lume vorbește despre faptul că sute de mii de oameni și-au pierdut locul de muncă în aceste zile. Eu aș spune că cine mai are un serviciu ar trebui să țină cu dinții de el, iar angajații trebuie să fie și ei înțelegători cu patronii (am văzut că unii îi numesc bișnițari sau patroni de bodegi!) pentru că dacă firma moare își pierd sursa de venit. Sunt conștientă că voi lua multe bobârnace pentru această postare, dar haideți să fim realiști! Credeți că vor sta locurile de muncă pe garduri ca și până acum? Eu vă spun că nu, piața muncii se va echilibra puțin, se vor mai reduce din pretențiile celor care au profitat de situație și doreau să fie plătiți doar pentru că există. Bineînțeles că și aici discuția este foarte nuanțată, iar pentru oamenii capabili antreprenorii vor face eforturi de a menține personalul. Doar că … acest efort trebuie realizat de ambele părți! Protecția socială trebuie realizată de stat, nu de firmele private deoarece de asta plătim atâtea contribuții lunare. Este greșit înțeleasă acum solidaritatea angajatorului cu angajatul. De ce? Pentru că nu angajatorul trebuie să asigure banii necesari salariilor unor oameni care nu produc pentru că i-a fost închisă prin constrângere activitatea. Chestiunea cu șomajul tehnic nu știu cum va fi pusă în practică în mod efectiv și cum va ajuta majoritatea firmelor deoarece sunt unele condiții ce nu sunt îndeplinite de toată lumea. Zilele acestea firmele de expertiză contabilă lucrează într-un ritm infernal pentru a găsi soluții, dar trebuie să fim realiști și să ne dăm seama că acestea nu vor veni pur și simplu. Tot de noi depinde echilibrul în următoarea perioadaă.
Concret, ce fac antreprenorii acum? Incearcă să-și păstreze și să-și raționalizeze cât mai mult resursele. Ce fac angajații? Incearcă și ei să se pună la adăpost pentru că nu știu cât timp vor mai avea loc de muncă. Din ce am observat eu, fiecare trage pe partea lui, iar partea proastă este că nimeni nu știe exact cât va dura criza. Dintre cele două categorii vor fi pierderi și de o parte și de alta, dar vor ieși la suprafață cei care au spiritul de supraviețuire mai dezvoltat, cei care își fac calcule realiste și cei care nu așteaptă de la alții (indiferent cine sunt acei alții) să le dea ceva. Incertitudinea nu face decât să ne țină ocupați cu îngrijorarea fără a face ceva palpabil, dar diminuează capacitatea de a lua decizii corecte.
In aceste momente, cel mai rentabil din toate punctele de vedere este să vezi ce abilități vei putea folosi pe piața muncii (dacă esti angajat) – este posibil ca locul tău de muncă actual să nu mai existe sau angajatorul să nu-ți mai poată plăti același salariu ca până în prezent. Dacă ești antreprenor este necesar să te dai un pas în spate și să vezi (la rece!) modul în care se va schimba cererea pentru produsele sau serviciile tale în viitorul apropiat și mai îndepărtat.
Toate celelalte scenarii sunt doar discuții de vreme ce nu se va produce nimic. Și era să uit … înainte de a asculta toate discursurile motivaționale sforăitoare ale tuturor celor care au găsit momentul să-și facă reclamă, întreabă-te de ce ai nevoie cu adevărat! Nu te reinventezi doar pentru că așa îți spune cineva, ci atunci când simți că a venit momentul! Succes tuturor să depășească această perioadă cu bine!
Țăranu Gheorghe
Corect
Dar numai descriptiv
Nu se vad solutii
Fiecare se descurcă cum poate
Asa a fost de ….cand este lumea!!!!
Oricum este ceva sa pui gândurile pe hârtie!!!!